Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

tisdag 15 februari 2011

Blodets meridian av Cormac McCarthy



Den har kallats för den ”slutliga westernhistorien”. Kan det skrivas någon mer westernhistoria efter denna? Romanen jag läst heter Blodets meridian av Cormac McCarthy.
Förra året läste jag Vägen som också har filmats. Flera har säkert sett den prisbelönta filmen: No country for old men. Alla tre vidrör den fruktansvärda ondskan och jag nästan faller ihop under läsningen när jag möts av allt detta meningslösa våld. Eller finns det något våld som är meningsfullt?
Blodets meridian utspelar sig i gränstrakterna mellan USA och Mexiko i mitten av artonhundratalet. Ett gäng skalpjägare har i uppdrag att döda krigförande apacher, men rätt snart ger de sig på fredliga indianer, mexikanska soldater och oskyldiga civila. De är anförda av John Joel Glanton, men den som verkligen styr förloppet är den sataniske domare Holden: en jättelik, blek hårlös man som är besatt av att kartlägga den omgivning har erövrar och förgör.
Berättelsen bygger på en memoarbok som skrevs av en som red tillsammans med Glanton och hans gäng och den är långt ifrån Bill och Ben och Bröderna Cartwright.
Jag lägger undan denna bok med förundran. Ondskan och bristen på empati genomsyrar alla sidor men ändå finner jag en slags kärlek som blommar från Cormac McCarthy´s ord.
Läs den om du orkar. Den är värd varenda rad.

Monika

*****

3 kommentarer:

  1. Hej. Kikar runt lite i din blogg och ser att du skrivit böcker om bronsåldern! Åh vad spännande. De ska jag se till att köpa och läsa för egen del. Jag själv är superintresserad av historia och forntiden är en period som är jättespännande. :)

    SvaraRadera
  2. Tack för det tipset! Jag är snart klar med en bok och söker en ny :) Tack för att du kikade in på mina bloggar, nu hittade jag också hit! Jag kommer absolut tillbaka! Ha en jättefin dag!

    SvaraRadera