Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

fredag 1 juli 2016

Sommarkort - Trelleborg

Rekonstruerad trelleborg i centrala Trelleborg
Jag fortsätter mitt åkande med sommarkort på Hallands- och Skånetrafiken. Under perioden 15 juni till 15 augusti åker jag fritt med tåg och buss i de båda regionerna. Miljövänligt och enkelt, och väldigt lugnt och skönt att slippa köra omkring med bil på vägarna.

I går var jag i Trelleborg. Jag tog pågatåg från Halmstad till Helsingborg, och bytte sedan till pågatåg från Helsingborg till Trelleborg. Sammanlagt en tur på ca 2,5 timma.
Järnvägsstationen i Trelleborg ligger precis intill färjeterminalen, som har resor till flera olika hamnar i Tyskland, så det kanske blir någon tur med färja innan sommaren är slut.
Den här gången blev det några minuters promenad till centrum, och en god lunch på restaurang Istanbul. Raggmunk och fläsk är faktiskt jättegott.

Vikingamuseum och naturområde i Trelleborg
Sedan blev det en kort promenad till den uppbyggda trelleborgen. En rekonstruktion av Harald Blåtands trelleborg (från ca 980 och 143 meter i diameter). 
Modell av trelleborgen finns på vikingamuseet
Borgen var uppbyggd av jordvallar och träkonstruktion och var belägen på en liten ö, med vallgrav runtomkring. Dessa märkliga byggen uppfördes under en kort period på många platser i nuvarande Danmark och Skåne. Det finns spekulationer om att det också funnits en trelleborg i Helsingborg och till och med ända upp i Laholm. Arkeologer fann resterna efter borgen 1988 efter att det gamla sockerbruket revs, och idag finns en fjärdedel av borgen uppbyggd. På platsen finns också ett vikingamuseum, vikingagård, medeltidshus och naturområde. 
Göra upp eld med hjälp av flinta, järn, koltyg och fnöske - rökigt vid vikingahuset i Trelleborg
Jag passade på att lära mig göra upp en eld med hjälp av flinta, järn, koltyg och fnöske. En bra kunskap, som vi nutidsmänniskor oftast inte klarar av, men för den tidens människor var det en livsnödvändighet.
Jag testade att spela träflöjt
Jag tycker det här är extra spännande eftersom jag arbetar på en romantext som utspelar sig i mitten av 1000-talet, om det någonsin blir en färdig bok vet jag inte. Som författare har jag erfarenhet av att en bok är inte färdig förrän sista punkt är satt.
Sedan hoppade jag och mitt kära ressällskap på ett litet ”tufftufftåg” som kör genom Trelleborgs centrala delar och som avslutning tog vi en glass på ”ströget” innan vi satte oss på tåget mot Halmstad.


Monika

Sommarkort på Hallandstrafiken kostar 650:-

Sommarkort på Skånetrafiken kostar 650:-

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar