Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

onsdag 29 juni 2016

Stål av Silvia Avallone


När jag läst Elena Ferrantes bok Min fantastiska väninna fick jag ett tips om en annan bok som behandlar samma tema, men i nutid. Jag har nu läst Stål av italienska författaren Silvia Avallone.

Romanen utspelar sig i början av 2000-talet i Piombino, en italiensk hamnstad i provinsen Livorno, Toscana. De två unga flickorna Anna och Franceska är bästa vänner och växer upp tillsammans i hyreskasernerna på Via Stalingrado. Nästan alla män arbetar på Lucchini, det stora stålverket, medan de flesta kvinnorna är hemmafruar. Flickorna är tretton år och på väg in i vuxenvärlden. Sommaren tillbringar de på stranden, med männens och pojkarnas blickar riktade mot sig. Vid horisonten skymtar Elba, ön som för flickorna är symbolen för friheten, ett nytt liv, ett liv långt bortifrån det fattiga och hårda klassamhället. Anna vill bli domare eller politiker. Franceska drömmer om att arbeta på tv eller bli modell.

Stål målar upp en trist värld, ett hopplöst liv i skuggan av det stora stålverket, där som inte bara människor krossas utan också alla drömmar om ett annat liv. Kvinnorna får barn tidigt och är redan i trettioårsåldern utslitna och kuvade av misshandlande män. Ett klassamhälle med en struktur som är svår att forcera och lämna. Jag sugs in i denna värld och som läsare blir jag en av människorna på Via Stalingrado. Silvia Avallone målar upp en bild som känns in i själ och hjärta. Det finns vissa likheter med Elena Ferrantes roman, trots att det passerat femtio år är strukturerna desamma.
Jag har redan hämtat Marina Bellezza, andra romanen av Silvia Avallone, på biblioteket. Den utkom 2015. Ser framemot att läsa den.


Monika

Stål hos Adlibris/Bokus/CDON

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar