Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

måndag 27 juni 2016

Sommarkort - Naturum Getterön

Naturum på Getterön, Varberg
Jag fortsätter mitt åkande med sommarkort på Hallands- och Skånetrafiken. Under perioden 15 juni till 15 augusti åker jag fritt med tåg och buss i de båda regionerna. Miljövänligt och enkelt.

I dag åkte jag med tåg till Varberg och sedan buss till Naturum på Getterön, som är en av Nordeuropas förnämsta fågellokaler. Omkring 170 arter häckar i våtmarkerna och nästan 340 fågelarter har noterats.
Tubkikare på Naturum Getterön
Inne i själva huset Naturum finns utställning och fasta tubkikare som står vid de stora fönsterna som vetter ut mot våtmarken. Jag lyckades få se en skedstork, och det är tydligen en väldigt ovanlig gäst i Sverige. 
Tipspromenad med vacker vy över Getterön
Jag gick också en tipspromenad, med fågelfrågor som inte var allt för svåra, på en naturstig med vacker vy över kustremsan. Bärbar kikare finns att låna i informationsdisken.

Kika i ett litet hål på Pilgrimsfalken på Naturum Getterön
Pilgrimsfalken såg jag dock bara i uppstoppat tillstånd, men den lär finnas i reservatet året om. Havsörn och jaktfalk finns där bara på vinterhalvåret.
Avslutningsvis tittade vi på trädgården som har tips på buskar och växter som är lämpliga för att främja djurlivet, både insekter och fåglar.
Jag tog sedan bussen tillbaka till Varbergs centrum och åt en italiensk lunch på Kafé Blå Dörren innan det blev tågresa tillbaka till Halmstad.


Monika

Sommarkort på Hallandstrafiken kostar 650:-

Sommarkort på Skånetrafiken kostar 650:-

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar