Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

tisdag 21 juni 2016

Sommarkort - Helsingborg II

Min syssling Ann-Margret utanför Carl Krooksgatan 52
Jag reser med sommarkort på Hallands- och Skåne-trafiken. Under perioden 15 juni – 15 augusti reser jag fritt med tåg och buss i de två regionerna. Ett bra sätt att resa, trevligt, enkelt och bra för miljön.
I dag gjorde jag en andra tur till Helsingborg. En ny rotresa- resa tillbaka till mina rötter. Jag hade bestämt möte med min syssling Ann-Margret. Vi är båda entusiastiska släktforskare och har mycket att diskutera när vi träffas. Ann-Margrets farfar, Bror Lundsten, var en yngre bror till min morfar och båda växte upp i Helsingborg.
Bror Lundsten - min mofars bror
Vi gick först och åt lunch och tog sedan en promenad utmed Carl Krooksgatan. Ann-Margrets farfar bodde under större delen av sitt vuxna liv på nr 52 och hon berättade för mig om hur det var att hälsa på honom när hon var liten. Huset revs i början av 1980-talet, men platsen finns kvar. 

Signe Lundsten - min morfars syster
Vi gick sedan förbi Gustav Adolfstorg och där berättade Ann-Margret om Signe, som bodde i ett av husen vid torget och var en äldre syster till min morfar. Hon arbetade under hela sitt liv på Jutefabriken, som låg i närheten.
Berit och Ann-Margret på Gustav Adolfs torg i Helsingborg
Sedan kom dagens överraskning, som jag och Ann-Margret inte hade en aning om. Vi möter Berit, som också är syssling till oss. Berits mormor hette Klara och var också syster med min morfar (Totalt var de elva syskon) Världen är liten och den här gången var den verkligen väldigt liten.

Gustav Adolfskyrkan i Helsingborg
Vi avslutade vår träff med att tända var sitt ljus i Gustav Adolfskyrkan, innan jag tog Pågatåget tillbaka till Halmstad.


Monika



Sommarkort på Hallandstrafiken kostar 650:-
Sommarkort på Skånetrafiken kostar 650:-


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar