Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

onsdag 22 juni 2016

Sommarkort - Landskrona

Landskrona slott
Jag fortsätter mitt resande med Hallands- och Skånetrafikens sommarkort. Under perioden 15 juni – 15 augusti reser jag fritt med tåg och buss i de båda regionerna. Miljövänligt och enkelt.

Vy över sundet mot Ven
I dag gick resan till Landskrona och ett besök på slottet eller som det också kallas för citadellet. Från stationen tog jag trådbuss till centrum och därefter en kort promenad genom parken. 
Den här resan hade jag tagit med egen sallad och bröd, som jag åt på en bänk med underbar vy över sundet och Ven. 
Vallgraven och citadellets koloniområde
Jag gick sedan en promenad runt vallgraven och förbi citadellets koloniområde med små, söta och väldigt prunkande trädgårdar som sluttar ned mot vattnet. 
Selma Lagerlöf med bok i handen
På vägen passerade jag också en staty över Selma Lagerlöf, med en bok i handen och blickande ut över havet. Selma var under många år lärare i Landskrona.
Jörgen Brahe - guide på Landkrona slott
Sedan var det dags för guidad tur av slottet. Guide var självaste länsmannen Jörgen Brahe, bror till den mer kände astronomen Tycho Brahe som mest höll till på ön Ven. Vi fick en genomgång av slottets historia, både som fästning och senare som fängelse. Eftersom min morfars farfar Carl Ferdinand Huckard var dömd till livstids straffarbete och satt tjugofem år på citadellet, så var jag extra nyfiken.
Foto av fångar på Landskrona citadell
 I en av cellerna hängde en stor bild av honom, och i det lilla museet med foto både på de manliga livstidsfångarna och senare de kvinnliga fångarna, som mest var dömda för lösdriveri och prostitution, hängde också ett foto av min släkting. Det var ytterst få som överlevde en fängelsevistelse, men han var en av dessa. 
Carl Ferdinand Huckard
1875 blev han släppt ur fängelset och fick sedan fortsätta sitt straff med arbete på en gård. Han avled 1904. Kvar efter honom fanns två söner, en av dessa var min morfars far Anders Lundsten som i sin tur blev far till elva barn och nästan trettio barnbarn.
Café Why not på Landskrona citadell
Efter denna intressanta vandring genom slottet tog jag en kopp kaffe på Why not, det lilla kafé som ligger inom området och en gång i tiden var husrum för slottets soldater. Där satt jag och funderade på Carl Ferdinands öde, och på att han ändå var orsak till att jag finns. Hans vilda historia får jag nog berätta en annan gång, eller så får det bli en hel roman  Sedan funderade jag också på alla dessa kvinnor som försmäktade i den obehagliga miljön. Återfallsprocenten var hela 98 %.
Jag tog sedan buss till Helsingborg och tåget hem till Halmstad.


Monika

Sommarkort på Hallandstrafiken kostar 650:-
Sommarkort på Skånetrafiken kostar 650:-


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar