Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

torsdag 28 juli 2016

Sommarkort - Malmö

Emporia, Hyllie Malmö
Under sommaren reser jag med sommarkort på Hallands- och Skånetrafiken. Fria resor på tåg och buss under perioden 15 juni – 15 augusti. Ett klimatsmart sätt att semestra, och samtidigt himla roligt och spännande.
I dag har jag varit i Malmö.
Gröna lianer på Emporia, Hyllie
Resan bestod av öresundståg från Halmstad till Malmö/Hyllie. Där klev jag av för att göra ett besök på köptemplet Emporia. Alla som känner mig undrar nog vad i hela friden jag ska göra på shoppingens ”mecka”, jag är ju verkligen ingen vän av shopping, snarare flyr jag så fort det blir tal om att strosa runt i stora köpcentrum. Men, jag har sett den märkliga byggnaden från utsidan flera gånger, och nu var jag så nyfiken på hur detta gigantiska tempel för handel ser ut från insidan. Enligt Wikipedia invigdes centrat 2012 och det finns ca 230 affärer och restauranger på en yta av 93 000 kvadratmeter. Allt i tre plan. Jag var trött redan efter två, så bottenvåningen fick vila från mig. 
Öresundsbron - vy trån Emporias tak
Men på översta toppen fick jag dagens överraskning – öppet takplan med sittplatser, trädgård och utsikt över öresundsbron.
Emporias tak med trädgård
Sedan blev det tåg till Malmö central och promenad in i centrum med lunch på en indisk restaurang vid Lilla torg. 
Lilla Torg Malmö
Jag och min trogne resvän Ulf gick sedan vidare till Gustav Adolfs torg och tog sedan en kaffe med en mumsig lakritschoklad på Malmös chokladbutik.
Malmös chokladbutik
Vid Triangeln klev vi på ett pågatåg till Helsingborg och bytte sedan till pågatåg mot Halmstad.
Dagens höjdpunkt var helt klart Emporias tak.


Monika



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar