Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

måndag 25 juli 2016

Marina Bellezza av Silvia Avallone


För en tid sedan läste jag Stål av Silvia Avallone. Nu har jag också läst Marina Bellezza av samma författare.

Marina Bellezza handlar om Marina och Andrea som växer upp i en småstad i norra Italien. Redan som väldigt unga blir de ett omaka par. Han när en dröm om att vara nära naturen och överta sin farfars gård uppe i bergen. Hon drömmer om att bli berömd sångerska och vinna X-Factor. Medan han vill leva ett anonymt liv vill hon synas överallt. Tre år innan boken utspelar sig överger hon honom utan att berätta om var hon flyttar. Under en festival får han plötsligt se och höra hennes sång från scenen och de återupptar den omöjliga föreningen i spåren av den ekonomiska krisen som drabbat Italien och människorna hårt.

Jag vill starta med att säga att Marina Bellezza också är en riktigt bra roman. Författaren Avallone har en gudomlig förmåga att tränga sig in i människors innersta tankar och liv. Det finns ganska mycket likheter med hennes debutroman. Svek från närstående och önskedrömmar om ett annat liv är gemensamma för de två romanerna. Jag tycker om romanen, men slutet känns hastigt och oavslutat. Visserligen tycker jag att texten ibland kunde kortats ner och att vissa situationer tuggas om gång på gång, men när slutet kommer tycker jag ändå att det inte blir något riktigt avslut. Som att frågorna inte får något svar. Men det är kanske så författaren vill ha det, att vi aldrig får något avslut och att Marina och Andrea fortsätter sina liv med att gå ihop och isär för evigt. De kommer aldrig att förlika sig med varandra.


Monika

Marina Bellezza hos Adlibris/Bokus/CDON

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar