Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

onsdag 27 juli 2016

Sommarkort - Ystad

Gråbrödraklostret i Ystad
Under sommaren reser jag med Hallands- och Skånetrafikens sommarkort. Fria resor från 15 juni – 15 augusti. Ett både spännande och miljövänligt sätt att resa.
I går var jag i Ystad. Resan bestod av öresundståg från Halmstad till Lund och sedan byte till pågatåg mot Simrishamn och fortsatt resa till Ystad.
Damm vid klostret i Ystad
Ystad är en gammal stad som omnämns första gången på 1200-talet. Då kallas staden Viistatha, vilket förmodligen härstammar från det vikingatida ”vi” som betyder en offerplats nära havet. Det här var jag tvungen att slå upp och få förklarat eftersom jag tycker att namnet Ystad är så märkligt.
Smala gränder i Ystad
Staden är gammal och bebyggelsen är välbevarad. Det finns många små smala gränder och förvånansvärt mycket äldre bebyggelse. Jag gjorde ett besök i Mariakyrkan från 1200-talet och sedan blev det också ett besök på Gråbrödraklostret som grundades i mitten av 1200-talet av Franciskanermunkar. Det är en av Sveriges mest välbevarade klosterbyggnader.
Fönster i klostret
Det finns mycket att se och göra i denna trivsamma stad. Bland annat går det att vandra i kommissarie Wallanders fotspår och just nu pågår en utställning med forntida musikinstrument. Eftersom mina sommarresor oftast innebär endast några timmar på en plats, så valde jag utställningen med musikinstrument.

Archæomusica – Musik så började det! är en omfattande och fantastisk utställning som berättar musikinstrumentens historia, från klangstenar och enkla benflöjter till harpor och stränginstrument. Det var visserligen ganska varmt i lokalerna, men jag var helt uppslukad av ljud och musikaliska föremål. Jag lyckades till och med att blåsa ljud i en bronsålderslur! Jag vill verkligen rekommendera att se denna utställning som pågår till 8 januari 2017.
Bronsålderstrumma från Balkåkra
När jag reste hem konstaterade både jag och min käre medresenär Ulf att vi måste göra fler besök i Ystad. Trevligt och gemytligt.


Monika


1 kommentar: