Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

tisdag 19 juli 2016

Sommarkort - Skanör-Falsterbo

Vikingabyn i Fotevik
Jag fortsätter mitt åkande med sommarkort på Hallands- och Skånetrafiken. Under perioden 15 juni – 15 augusti åker jag fritt med buss och tåg i de båda regionerna. Jag tycker det är ett bra sätt att ”semestra”. Bra för miljön och klimatet, istället för att jag reser med bil och tankar mängder med bensin.
Utkikstorn i vikingabyn Fotevik
I går tog jag pågatåg från Halmstad till Helsingborg. Bytte sedan till pågatåg mot Trelleborg och hoppade av i Malmö/Hyllie. Efter några minuters gångväg tog jag buss 300 mot Falsterbo. Lätt och enkelt eftersom det går många turer Malmö-Falsterbo.
Smalt mellan husen i vikingabyn Fotevik
I Höllviken hoppade jag av och gick sedan ca en kilometer till Fotevik och den uppbyggda vikingabyn. Ett intressant projekt som har försökt återskapa den tidens boende och liv.  I byn finns ett litet museum som berättar historiska fakta och i husen finns frivilliga som lever vikingaliv och visar besökarna olika sätt att använda bruksföremål. Det kan vara allt från tänder som blir utdragna till växtfärgning och brödbak.
Fika med björnbärssnår och blåhav vid vikingabyn i Fotevik
Efter en snabb fika med skorpa i vikingabyns kafé, klev jag återigen på bussen och åkte en kort tur till Skanör. I Skanörs centrum finns en äldre bebyggelse med stenhus med rosor och lavendel som inramning. Jag köpte sallad i ICA-affären, som jag sedan åt på det lilla Axelssons torg. Gick också en runda nedför den raka Mellangatan till S:t Olofs kyrka och den gamla borgruinen från 1200-talet.
Falsterbo strandbad med vita sanddyner
Som slutpunkt tog jag bussen till Falsterbo strandbad, med naturum, utställningar och restaurang. Där satt jag en lång stund på de vita stranddynerna och såg ut över ett blått hav. Dagen bjöd inte på många hugade badare och strandremsan och restaurangen var inte precis överfyllda, men solen lyste. Sedan kändes det lugn och skönt med en kopp kaffe och äppelkaka som avslutning innan jag klev på bussen för resa hem till Halmstad.


Monika

Sommarkort med Hallandstrafiken kostar 650:-

Sommarkort med Skånetrafiken kostar 650:-

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar