Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

söndag 31 juli 2016

Om ni inte börjar leva gör jag slut av Eva Swedenmark


När jag reser med sommarkort på kollektivtrafiken hinner jag läsa mycket. Nu har jag läst den nyligen utkomna romanen Om ni inte börjar leva gör jag slut av Eva Swedenmark.  Jag har tidigare läst ungdomsböcker av Eva samt La Stella-serien som hon skrivit tillsammans med Annica Wennström. Eva är också en av författarna bakom pseudonymen Emma Vall. Eva Swedenmark är en mycket produktiv författare.

Romanen handlar om de fyra vännerna Garbo, Pamela, Anita och Ingalill som vägrar att bli osynliga tanter. De har sedan många år tillbaka träffats regelbundet, men en dag uppmanar Garbo sina vänner att berätta hemligheter och drömmar, samt att också tillsammans med de andra förverkliga drömmarna. Hon tycker att de inte ska sitta och vänta utan istället välja äventyr och ta tag i sina liv. Detta leder till spännande uppdrag i Stockholms skärgård och möten på franska Rivieran.

Den här romanen känns som en härlig och inspirerande läsning. Jag som själv är i tanternas ålder börjar fundera över mitt eget liv och leverne. Även om jag har hoppat mellan teater, regi, sång, musik poesi och författande så får det ändå mig att tänka på om jag gör jag allt i en slentrian eller finns det vilja och möjlighet till förändring, och vill jag förändring? Jag har visserligen alltid varit en som ständigt förändrat och förnyat, bytt inriktning och provat många spännande och annorlunda sätt att leva, men kanske även jag ibland blir lite lätt tillbakalutad och tar min nuvarande situation som det enda sättet att fortsätta in i ålderns höst. Det här är en lättläst bok, stundtals humoristisk, men med många bottnar. En trevlig sommarläsning.


Monika 

Om ni inte börjar leva gör jag slut hos Adlibris/Bokus/CDON

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar