Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

måndag 1 augusti 2016

Sommarkort - Ven

Kyrkbacken, Backafall - Ven
Nu reser jag de sista veckorna med sommarkort på Hallands- och Skånetrafiken. Från den 15 juni har jag gjort många resor med tåg och buss. Den 15 augusti är slutdatum, men än är det några resor kvar.

Ven - med regntunga skyar
I dag har jag åkt med öresundståg till Landskrona och sedan med färja till den underbara ön Ven, som ligger som en pärla i sundet mellan Sverige och Danmark. Regnmolnen hängde ganska tunga idag, men på något sätt lyckades jag kryssa mig mellan skurarna och då och då har solen tittat fram.
På Ven kör faktiskt Skånetrafiken med buss, så jag kunde kliva på en buss i hamnen Bäckviken. Linjen går till Kyrkbacken på andra sidan ön och det går bra att hoppa av vid olika hållplatser. 

Tycho Brahemuseet på Ven
Jag stannade vid Tycho Brahes museum, som berättar om hans slott Uraniborg och hans underjordiska skapelse Stjärneborg. Slottet är sedan länge borta, men vallarna finns kvar. Brahe levde mer än tjugo år på ön och gjorde under denna tid en lång rad mätningar och observationer av stjärnor och planeter. 
Gigantiskt mätinstrument på Tycho Brahemuseet
Hans mätningar hade sedan stor betydelse för en förändrad bild av vårt solsystem. När inte längre den danske kungen Christian IV:e ville bidra med pengar till Brahes forskning lämnade han sitt imperium och hamnade så småningom i Prag där han dog 1601. 
Sophie Brahe - Tycho Brahes syster
På museet som är inrett i den gamla kyrkan berättades också om Tychos syster Sophie, som var en mycket intelligent och påhittig kvinna, säkert minst lika duktig som Tycho, men på den tiden var det nästan en omöjlighet för en kvinna att studera och forska, men Sophie var envis och till slut gav Tycho med sig och lät henne vara med vid hans mätningar.
Tycho Brahe spanar mot stjärnor och planeter
Efter museet blev det lunch på Turistgården, som ligger strax intill. Efter lunchen var dagens regn avklarat och jag och min trogne reskamrat Ulf gick en promenad till hamnen vid Kyrkbacken. Där tog vi en kopp kaffe och beskådade stora lastfartyg som passerar nära ön.
Lastfartyg vid Ven
Dagen på ön avslutades med buss från Kyrkbacken tillbaka till Bäckviken och färjan mot Landskrona.
Skånetrafikens gula buss på Ven
Sedan var det bara att bussa sig till stationen och ett pågatåg mot Helsingborg. Där fick vi för första gången under den här sommaren vänta eftersom det var elfel norr om Helsingborg. En halvtimme försenade till Halmstad tycker jag egentligen inte är så mycket att gnälla över.
Tur med väder skulle jag nog snarare säga, efter att regnskurarna passerat i strid ström under dagen.


Monika


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar