Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

onsdag 10 augusti 2016

Sommarkort - Malmö II

Ribersborgs kallbadhus i Malmö
Sommarens resor med sommarkort på Hallands- och Skånetrafiken går mot sitt slut. Jag har under perioden 15 juni – 15 augusti rest fritt på tåg och buss i de båda regionerna. Både spännande och bra för miljön.
I går var jag en andra gång i Malmö, och den här gången hade jag en egen guide. Min barndomsvän, som under vår uppväxt bodde granne med mig, flyttade för många år sedan till Malmö. För några år sedan återupptog vi kontakten via sociala medier och vi har därefter träffats några gånger i Halmstad. Nu blev jag personligen hämtad på stationen och sedan blev det en guidning genom många intressanta platser i Malmö.
Tourning Torso i Malmö
Vi startade med att ta bussen till det nya området Västra hamnen och monumentet Tourning Torso, som är nordens högsta skyskrapa. 
Trevliga bostäder i Västra hamnen, Malmö
Bostadsområdet vilar på en utfyllnad av havet och på platsen fanns tidigare bland annat Kockums fartygstillverkning.
Öresundsbron - vy från strandpromenaden i Malmö
Vi fortsatte sedan via strandpromenaden till Ribersborgs kallbadhus, eller ”Ribban” som det också kallas för. Badet är en vacker byggnad från 1898 och där passade vi på att ta en fika i lä från de starka vindarna. 
Ribershus - bostadsområde med funkishus från 1938
Min guide talade sig också varm för Ribershus, ett bostadsområde med utsikt över havet, som är byggt i funkisstil redan 1938.
Malmö stadsbibliotek
Vi passerade sedan Malmö museum och passade på att ta ett glas vin i Slottsträdgårdens café innan vi gjorde ett besök på det underbart vackra stadsbiblioteket.
Dagen gick väldigt fort och vi avslutade med middag på trevliga restaurangen Mosaik vid Stortorget.
Min guide följde mig sedan till stationen och jag tackade för en väldigt trevlig dag i Malmö.


Monika


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar