Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

lördag 16 juli 2016

Rött uppror av Pierce Brown


Då och då läser jag sience fiction och fantasy. Jag behöver bryta av i läsandet med något som är riktigt spännande, men ändå inte på riktigt. Nu har jag läst Rött uppror av Pierce Brown. Första delen i en trilogi där sista delen Morgonstjärnan utkommer på svenska under hösten 2016.

Rött uppror handlar om Darrow som är Röd, en ung gruvarbetare som arbetar och lever i en underjordisk koloni på planeten Mars. Han borrar efter Helium-3 som behövs för att göra planetens yta beboelig för människor. Darrow och de Röda tror att de är pionjärer och hjältar, men han vet inte att de egentligen är slavar och lever sitt liv på en lögn, för Mars yta är redan bebodd och allt styrs i en hierarki med människor indelade i olika färger. De Gyllene styr och lever i lyx och överflöd. Darrow ansluter sig till ett uppror och tillsammans med andra rebeller byter han identitet och utseende. Han blir en Gyllene och målet är att infiltrera De Gyllenes maktsfär och befria slavarna.

När jag läser Rött uppror känns det lite som en ungdomsroman. Jag förmodar att det är språket och den ungdomliga tonen i berättandet som ger denna känsla, men romanen är inte betecknad som en ungdomsbok. Den har en liknande uppbyggnad som t ex Hungerspelen och den är givetvis väldigt spännande. Detta är saga och sience fiction och det är precis det jag vill ha när jag läser den här boken, så jag är inte besviken. Den är välarbetad och driven i berättandet. Jag kommer givetvis att läsa Gyllene sonen, andra delen i serien. Inte oväntat planeras också en film.

Monika


Rött uppror hos Adlibris/Bokus/CDON

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar