Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

söndag 20 mars 2011

Fruset blod - Skuggkysst





Så har jag läst både andra och tredje delen av vampyrserien ”Vampire Academy” av Richelle Mead och visst är detta spännande böcker!
Andra delen heter Fruset blod och den tredje heter Skuggkysst. Rose fortsätter sin utbildning på S:t Vladimirs skola. En internatskola för vampyrer och beskyddare av vampyrer. Det är jullov och lovet tillbringas på en skidort. Men istället för trevliga skidturer och fester så uppstår snabbt otäcka angrepp från Strigoi (Den slags vampyr som de alla bekämpar) och Rose och hennes vänner blir indragna i läskiga händelser med stor spänning. På kärleksfronten är hennes själs älskade och mentor plötsligt intresserad av en annan kvinna. Livet är alltså inte så ljust eller mörkt skall man kanske säga när det gäller vampyrer. Rose är ju bara en halvvampyr och tål därför solljus men eftersom hon går utbildning för att bli beskyddare så måste hon också leva sitt liv i mörker. Sover på dagarna och är vaken på natten.
I Skuggkysst närmar sig Rose 18-årsdag och sista terminen på S:t Vladimirs skola är snart slut. Efter det skall hon arbeta som beskyddare åt Moroi (Den slags vampyr som är god men har svaga krafter och som därför måste beskyddas).
Eftersom jag annars inte är så förtjust i sådan här böcker så är jag förvånad över att jag läser också andra och tredje boken med stor spänning. Nu måste jag iväg till biblioteket och låna 4:e delen för Skuggkysst slutar i en cliffhanger och då kan jag inte göra något annat än att läsa vidare.

Monika

*****

*

8 kommentarer:

  1. Jag älskar bra serier! Då slipper en bok ta slut på riktigt! Men då måste serien vara riktigt bra :) Jag ska verkligen, som sagt, kolla in denna för mina "barn" i skolan...

    SvaraRadera
  2. Låter som om dom där böckerna är väldigt bra.
    Jag gilla att läsa om vampyrer.
    Det skulle jag aldrig ha trott. Men när jag läste "Låt den rätta komma in" insåg jag att jag gillade läsa om vampyrer.
    Ha en toppen dag!
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Kul med boktips. Jag har inte läst någon av de böckerna men jag tycker temat är intressant. Det är bra när man hör andra beskriva böcker, det kan vara böcker man aldrig skulle komma på att låna/köpa själv. För att man inte vet att dom finns.

    SvaraRadera
  4. Jag, som har fördomar mot nutida vampyrberättelser och liknande, undrar: Är karaktärerna komplext skildrade eller så platta som jag tänker mig?

    SvaraRadera
  5. Nilla:
    Karaktärerna är inte så grundliga och utformade som i t.ex. Sigrid Combuchens Spill (som jag skrev om i förra veckan!) men de är ändå inte platta. Sedan är det ju en rysligt spännande historia. Ett fantastiskt driv som uppstår och gör att man som läsare bara måste fortsätta att läsa.
    Jag tycker om att läsa olika sorters böcker. Det ger mig som författare nya infallsvinklar och många olika sätt att se på skrivandet.

    SvaraRadera
  6. Vilket bra boktips. Ska förmedla det till min dotter som älskar vampyrböcker! :) Vad heter första boken i serien?

    SvaraRadera
  7. Jag gillar inte heller vampyr-böcker (har väl läst för få för att egentligen ha en åsikt :) ), men visst är det kul när man fastnar för något man inte väntat sig :) !

    SvaraRadera
  8. Nina: Första boken heter Törst.

    Franziengland: Det är både eländigt och underbart att fastna i böcker. Härligt att sitta fast där men tyvärr får man inte så mycket annat gjort!

    SvaraRadera