Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

söndag 17 juli 2011

Tidsresenärens hustru av Audrey Niffenegger




Henry är en stilig, bohemisk bibliotekarie som älskar punkmusik. Clare är konstnär med en passion för storslagna pappersskulpturer och thaimat.
Så står det på baksidan av Tidsresenärens hustru av Audrey Niffenegger. Det märkliga med denna bok är att de har känt varandra sedan Clare var 6 år och Henry var 36 och de gifte sig när Clare var 22 år och Henry 30.
Hur går detta ihop?

Jo, Henry är en tidsresenär. Han gör då och då ofrivilliga tidsresor. Många av resorna sker till Clares barndom. När hon möter honom, för första gången på riktigt, har hon redan lärt känna honom genom många år av möten.
Det här är en mycket intressant bok och ett bra upplägg till historia. Jag läser med stor spänning, men är till och från väldigt förvirrad i tidsperspektivet. Trots förvirringen är detta en magisk, kärleksfull och mycket rörande bok. En berättelse om våra sköra liv. För så är det, oavsett om vi är tidsresenärer eller inte.


Boken har också blivit film. Biopremiär 2009.

Monika

3 kommentarer:

  1. Ja, filmen hat jag sett och jag tyckte mycket om den :) Jag slår vad om att boken faktiskt är ännu bättre :)

    SvaraRadera
  2. maken har läst, men inte jag, ännu

    SvaraRadera
  3. Jag får nog ta och titta på den där filmen!

    SvaraRadera