Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

söndag 24 juli 2011

Kvinnans sång - när jag saknar ord

I dessa dagar saknar jag ord. Mitt hjärta blöder och min tro blir svag. Det som händer i Norge är som en kniv i mitt hjärta. En kniv in i min själ. En kniv in i allt jag hoppas och tror på.
För många år sedan skrev jag den här sången. En gammal kvinnas ord. I avsaknad av ord letar jag gamla ord.
Länken från youtube har också många år på nacken. Men det är de här orden, den här sången som mest beskriver det jag känner nu. Ursäkta den dåliga inspelningen.

Kvinnans sång

Jag är en gammal kvinna
som trampat livets stig
jag är som regnets droppar
som faller i evig tid
Jag sett hur människor födas
jag sett hur människor dör
bak mina ögon finns
ett under i varje barn

Fredagsnatten sveper genom världen
från Stilla Havet
till Ostasien
Över Arabien
bort över Afrika
till vårt folkhem Sverige
och sedan vidare
vidare

På natten är jag ensam
på dagen är det kallt
och såsom isen binder vattnet
så fryser jag
Jag finns i barn som gråter
jag känner varje slag
och mina ögon möter
allt oförstånd som görs

Fredagsnatten sveper genom världen
från Stilla Havet
till Ostasien
över Arabien
bort över Afrika
till vårt folkhem Sverige
sedan vidare
vidare

I gränderna
hör vi stövlars tramp
På gatorna
hörs en saga

Det var en gång en gata
där alla hus var hela
Det var en gång en farbror
som inte bar pistol



Slutorden är lånade av Stig Dagerman.

Monika

5 kommentarer:

  1. I dessa dagar har jag tänkt: Är det bara jag som gråter när jag ser på TV och läser tidningen? Är det bara jag som känner mig så berörd och går och sätter mig i kyrkan för att vara tillsammans med andra. Man saknar ord, men tack för din fina dikt (och nu vet jag att jag inte är ensam om att känna som jag gör).

    SvaraRadera
  2. Så skönt att orden kan användas för att uttrycka det svåra som egentligen är för svårt att ta till sig av.
    Berörande och vacker text - TACK Monika<3

    SvaraRadera
  3. Jag håller med tidigare talare. Vacker text som berör! Mitt hjärta blöder, det är som ett öppet sår just nu. Jag tänker på alla dessa unga människor som mist sitt liv och föräldrar som mist sina älskade barn. Ondska.

    SvaraRadera
  4. Det som har hänt är ju helt osannolikt. Men nu har det hänt och det är förfärligt tragiskt.
    Jag lider med alla norrmän.
    Kram på dig!

    SvaraRadera