Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

söndag 10 juli 2011

Sommarväder




Vad är sommarväder?
Förmodligen allt mellan himmel och jord som kan uppbringas under några korta sommarmånader.
Här på västkusten är det ofta blåsigt. Nästan aldrig en dag utan mer eller mindre vind. Regnmolnen brukar också ställa sig i kö in över kusten. Några dagar är varma och soligt klara. Det enda som brukar saknas i sommarvädret är väl förmodligen snö och is. Någon gång dyker en ovanlig hagelskur upp över förvånade människor. Hagelskur? Mitt i sommaren? Jo, det har hänt några gånger.
Frost har jag också varit med om till midsommar. En gång var det till och med kallare på midsommarafton än på julafton. Ändå satt vi och huttrade på altanen. Det hade vi aldrig kommit på att göra på julafton.
Sommarväder är alltså en blandad kompott.
I natt föll regnet men idag lyser solen och små molntussar skrider över den ljust blå himlen. Några grader över tjugo.
Det är sådana här dagar som fastnar i minnet. Bra sommarväder!

Monika

6 kommentarer:

  1. Skönt med sommar och sol och vind:-)

    Alla barndomssomrar minns jag som soliga - utom en dag när jag var sju ...

    Ha det så härligt i sommarsolens strålar (i skuggan menar jag förstås:-)

    SvaraRadera
  2. Oj, nu hade jag skrivit en lång kommentar och så strular det. Jag tror det du beskriver kallas för "typiskt svenskt sommarväder". Men visst blåser det ondöigt mycket. Själv är jag glad om det inte är fruktansvärt hett.

    SvaraRadera
  3. Det är bara härligt sommarväder som får ta plats i minnet. Det är kanske lika bra det :)

    SvaraRadera
  4. Ja, sommarvädret är väl det man mest funderar på :) PÅ vintern är det ju liksom kallt eller kallare. Det finns knappt nå mellanting. Och så lite snö. Men sommaren kan bjuda på massor av olika sorters väder!

    SvaraRadera
  5. Tro det eller ej men fint sommarväder kan för mig vara regn.
    Att sitta på altanen och läsa en bok samtidigt som regnet smattrar på taket är för mig rogivande och jag tycker om det.

    SvaraRadera