Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

fredag 27 januari 2017

Den som stannar, den som går av Elena Ferrante


Jag har tidigare läst Min fantastiska väninna och Hennes nya namn av pseudonymen Elena Ferrante. Jag var givetvis väldigt nyfiken på Den som stannar, den som går, tredje delen som nyligen utkom på svenska, och jag kan säga lugnt att jag inte blev besviken.

Den som stannar, den som går fortsätter där den andra boken slutar. Lila arbetar på charkuterifabriken och Elena har precis utkommit med sin första roman. Hon ska snart gifta sig med professorn Pietro Airota. Lila lever ett fattigt liv som lågavlönad fabriksarbetare med tuffa arbetsvillkor. Hon engagerar sig politiskt och fackligt för bättre arbetsvillkor och på kvällarna försöker hon och Enzo, som hon delar bostad med och som tagit hand om henne efter att hon lämnade sin make Stefano, lära sig allt om datorer. Elena lämnar de fattiga kvarteren i Neapel och bosätter sig i en stor våning i Florens. Men hon känner sig underlägsen sin make och hans familj. Det är 1970-talet och de befinner sig mitt i en begynnande kvinnofrigörelse och stor politisk oro.

Återigen sugs jag in i denna berättelse. Jag behöver inte läsa många sidor innan jag är fullständigt fast och läser med en rasande fart. Jag har funderat på vad det är som gör dessa böcker så intressanta. De är egentligen ganska långsamma och det är inte speciellt mycket action, men ändå känns det aldrig tråkigt att läsa. Jag berörs väldigt starkt av de båda kvinnornas liv och av alla de andra människornas liv. Det fullständigt myllrar av karaktärer i Ferrantes böcker, men det känns ändå som att alla har en speciell uppgift att fylla, de är inte där av en slump, alla tillför något till berättelsen. Jag slår ihop boken och längtar direkt efter att få läsa fortsättningen. Men jag vet inte när The story of the lost child kommer på svenska. Jag hoppas det blir snart, annars får det bli den engelska översättningen.


Monika

Den som stannar, den som går hos Adlibris/Bokus/CDON

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar