Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

söndag 22 januari 2017

Svenskarna och deras fäder de senaste 11 000 åren av Karin Bojs och Peter Sjölund


Jag har tidigare läst Min europeiska familj de senaste 54 000 åren av Karin Bojs. Jag var sedan och lyssnade på ett föredrag med Karin Bojs på Halmstads stadsbibliotek. Karin berättade under en intensiv timme väldigt spännande och medryckande om boken och människornas vandringar och förflyttningar genom årtusendena. Nu har jag också läst Svenskarna och deras fäder de senaste 11 000 åren. Boken har Karin Bojs skrivit tillsammans med DNA-släktforskaren Peter Sjölund.

Läsaren får följa de tidigaste invandrarna i Skandinavien och det som vi idag kallar Sverige. De första anländer när istäcket börjar smälta och är en slags vandrande jägarfolk. Med hjälp av DNA har Karin och Peter kartlagt deras ursprung och deras anknytning till nu levande män som DNA-testar sig. Boken följer Y-kromosomen som bara ärvs på den manliga sidan. Genom de 11 000 åren visar författarna på de olika inslag av invandrare som påverkat våra rötter. Samtidigt ges också en snabb historisk återblick på de olika tidsåldrarna från stenålder, bronsålder, järnålder och fram till våra dagar. Tidigare historiska antagande bekräftas eller dementeras med hjälp av DNA-forskningen.

Den här boken är minst lika intressant som Min europeiska familj de senaste 54 000 åren. Här får vi en mer detaljerad bild av svenskarnas bakgrund och historia. Vi är alla uppblandade med gener från många olika geografiska områden och någon genuin ”svensk” finns egentligen inte. Framförallt tillhör vi alla en invandrande befolkning. Något som vi bör tänka på när diskussioner om vad som är svenskt eller inte förekommer med mer eller mindre grumliga baktankar.

Jag blir väldigt sugen på att DNA-testa mig och på det sättet få en tydligare bild av mitt eget ursprung.  Jag har under många år släktforskat och näst intill kartlagt alla mina olika grenar tillbaka ner till 1600-talet, men där är det stopp eftersom jag inte kommer längre i kyrkböckerna. Med DNA-test skulle jag kunna få en betydligt längre historiebild.


Monika

Svenskarna och deras fäder de senaste 11 000 åren hos Adlibris/Bokus/CDON

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar