Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

tisdag 3 januari 2017

Utflykt av Bo Lindblom


Världen är full av samband” står det på baksidan till Utflykt av Bo Lindblom. Jag köpte boken genom ett möte som nog kan kallas för ett samband. Under hösten har vi varit några författare som samlats, på Café Strandgatan i Halmstad, en gång i månaden. Vid ett sådant möte presenterade Bo en del av sina böcker, och jag blev intresserad av Utflykt. Bo är bosatt i Laholm och har under sitt liv inte enbart varit författare utan också stridbar förespråkare för mänskliga rättigheter och som ordförande i Amnesty aktivt vigt sitt liv åt människors rätt att fritt få uttrycka sig.

Utflykt är en skönlitterär berättelse om en slags livets resa. Linda Stenfelt, eller Rosalind som hon också kallas för, lämnar i början av boken sin make och deras gemensamma hus i Laholmstrakten. Utan någon förklaring försvinner hon bara, och reser till Joshimath i Uttarakhand i Indien. Hon gör en slags utflykt, hon flyr från ett liv hon inte längre vill leva. Hennes dotter är vuxen och studerar i London. Hon är äntligen fri att starta om sitt liv. Tjugo år tidigare har hon lämnat Indien, där hennes förste man dog, nu återvänder hon för att starta ett kvinnokooperativ som tillverkar trasmattor. Men Linda återvänder också till sitt barndoms Högbränna i Jämtland. Hon söker i sitt förflutna, som innehåller många dolda hemligheter. Det finns kopplingar mellan Halland, Jämtland och den indiska delstaten Uttarakhand.

Precis som jag trodde när jag köpte romanen av Bo, så passade den här boken mig. Dels älskar jag att läsa om dolda hemligheter. Att läsa och söka i det dunkla förflutna som en gång varit. Där finns vissa likheter med Simma med de drunknade, som jag läste ganska nyligen. Den här boken tangerar både släktforskning och utforskning av världen, både i det stora och det lilla. Det märks att Bo har stor kunskap  om Indien och sin omvärld. Jag inser att jag själv däremot har en stor okunskap om Indien. Detta gigantiska land, med enorma mängder människor. Eftersom jag är nyfiken av mig, så väcker boken ett intresse för att ta reda på mer. Jag hoppas att den hittar fram till många läsare.


Monika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar