Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

torsdag 19 januari 2017

Mumiens skatt av Monika Häägg


I morgon är det premiär för min nionde boktitel Mumiens skatt. Den är tredje delen i barnboksserien Monsterjägarna. Det två första heter Grevens slott och Varulvens spår. Jag upphör aldrig att förundras över känslan som uppstår med att hålla i en ny bok, och nu har jag fått uppleva det igen. 

Mumiens skatt handlar också, som de två första, om barnen Siri, Erik och Viktor. Den här gången är det höstlov och en mumie har blivit stulen på stadens museum. Professor Jonesson är upprörd och barnen vill hjälpa till att leta efter tjuven. Men först måste de göra ”Bus eller godis” för det är Halloween. Nästa dag har det blivit ett nytt inbrott och den här gången är ett värdefullt smycke stulet. Men är det verkligen en tjuv?

Den här bokserien är skriven för barn i åldern 6 – 9 år. Jag har bemödat mig om att skriva spännande, precis så som jag ville ha böckerna när jag lärde mig att läsa. På min tid var det de spännande böckerna om äventyr som fick mig att traggla mig igenom böckerna och få ett ”driv” i läsandet. Jag upptäckte hur fantastiskt det är att läsa och vilka nya världar som öppnar sig bara genom att ta en bok och starta att läsa. Jag blev en ”läsare” och det har jag aldrig slutat att vara. Ganska snart i min karriär som läsare blev det inte bara äventyrsböcker utan jag gled in på helt andra berättelser. Men om jag inte haft de där spännande böckerna, så hade jag kanske aldrig hittat den fantastiska bokskatten.

Mumiens skatt går bra att läsa själv, för den som nyligen lärt sig läsa, eller att läsa högt tillsammans med någon vuxen.


Monika

Mumiens skatt hos Adlibris/Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar