Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

måndag 9 maj 2016

NÅGONSTANS BLOMMAR ASFALTEN sa hon och packade ryggsäcken av Inka Persson


En av mina poetiska vänner är Inka Persson.  Hon har bl.a. varit musiklärare och under många år ordförande i Poesi i Halland. Hon är uppvuxen i Halmstad, men är numera bosatt i Ystad. Nyligen var jag på boksläpp med hennes debutroman NÅGONSTANS BLOMMAR ASFALTEN sa hon och packade ryggsäcken.

Romanen handlar om Viola, en mogen kvinna på femtiofem år, som funderar mycket över sitt liv. Hon arbetar som parkarbetare, ett jobb som hon trivs med, men dock inte med sina medarbetare. Hon är trött på gubbarnas sexistiska skämt och att ständigt vara den som håller snyggt i fikarummet. Av lite olika anledningar lever Viola sitt liv ensam, men hon längtar efter kärlek och närhet.
Så plötsligt en dag, när allt känns mer trist än vanligt, packar Viola ryggsäcken och reser med färjan mot Polen. Hon vill uppleva friheten och möta nya platser och människor.

Viola är en intressant och sökande kvinna, en kvinna som inte accepterar att livet tar slut strax efter femtioårsgränsen passerats. Jag som läsare får följa med i Violas funderingar och också uppleva en hel del äventyr. Det vackra omslaget tilltalar mig. Rent, men ändå med en spännande touch. Romanen är första delen i en tänkt trilogi och jag ser verkligen framemot att läsa mer om Violas liv och äventyr.


Monika

NÅGONSTANS BLOMMAR ASFALTEN hos Bokus
NÅGONSTANS BLOMMAR ASFALTEN hos Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar