Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

lördag 21 maj 2016

Kvinnor, vin och vänner av Annika Bengtsson


För några veckor sedan var jag på bokrelease hemma hos Annika Bengtsson författaren till Kvinnor, vin och vänner. Det var en trevlig mingelstund i hennes söta villa i Mellbystrand. Efter en kall och ganska grå vår passade solen lägligt på att göra premiär just den dagen. Tillsammans med Hallandsförfattarsällskaps ordförande Anna Pia Åhslund körde jag till boksläppet. Och, så klart, köpte jag mig ett eget exemplar av den nyutkomna romanen.

Kvinnor, vin och vänner utspelar sig på Fridhems folkhögskola under en sommarkurs i ämnet ”Blogga om böcker”. Till kursen kommer tre karaktärer från Annikas tidigare utgivna romaner: Carina från Snökupan, Boel från Mellan raderna och Caroline från Sorgbägare. De tre kvinnorna känner inte varandra sedan tidigare, och faktiskt inte någon annan heller på kursen. Alla tre bär med sig sina sorger och bekymmer som funnits i de tidigare romanerna. Långsamt, under tiden dagarna går, lär de känna varandra och samtidigt blir det mycket vindrickande och en del kärleksmöten.

Jag tyckte det var väldigt spännande att börja läsa den här romanen eftersom jag för länge sedan gjorde inträdesprov till Fridhems teaterlinje. Ett ganska svårt prov som var indelat i både egen monolog och en dag med mycket gemensamma improvisations- och dramaövningar. Annika har kallat sin roman för en litterär bagatell, och med detta menar hon att det är en lättsam bok med feelgoodkänsla. Men jag tycker ändå att det inte bara är lättsamt och glada vindrickarkvällar. De tre huvudpersonerna och även flera andra i gruppen bär med sig sina bekymmer in i kursveckan och då och då blir det både rädsla och tårar. Men så måste det nog vara för att en roman skall landa hos läsaren, allt är inte bara rosenrött utan den svarta sidan måste finnas, som en motpol, som en del i dramatiken.

Hur gick det då med mitt inträdesprov till Fridhems teaterlinje? Jo, jag kom in på den ettåriga kursen, men valde sedan att gå en annan teaterutbildning, och någon mer kontakt med Fridhem har jag inte haft sedan dess, men det kanske jag borde! Det verkar vara både lättsamt och mycket tid för relax och trivsamma samkväm på kvällarna. De folkhögskolekurser jag har gått har snarare varit mest blod, svett och tårar, samt arbete långt in på nätterna, knappast någon sömn, och det har inte berott på att det varit en massa vindrickande.


Monika

Kvinnor, vin och vänner hos Adlibris/Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar