Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

tisdag 14 oktober 2014

Torka chili på snöre


Peruwian purple
I somras fick jag en chiliplanta av min svägerska. Peruwian purple, en ganska ovanlig variant med lilaskimrande blad och blommor.

Blir frukterna också lila, tänkte jag och spanade länge efter att blommorna, som slog ut rikligt på plantan, skulle sätta frukt.
De blev inte lila, utan nästan helt svarta. Som stora oliver.
Sedan kom nästa undran. När är de mogna?
Svaret kom efter ett tag. När de är röda.
Så denna lilablommande planta gick från lila till svart och slutade i rött.

 Det blev mängder med frukter på plantan och då beslöt jag mig för att försöka torka på ett snöre.
Jag trädde upp frukterna på ett bommullssnöre och hängde dem som ett halsband på köksväggen.
Snyggt och nästan lite julstämning.
Nu har jag chili hela vintern.

Monika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar