Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

fredag 24 oktober 2014

Sonat till Miriam av Linda Olsson


För en tid sedan skrev jag om Nu vill jag sjunga dig milda sånger av Linda Olsson. Jag upptäckte hennes skrivande genom en kommentar, från henne, på mitt youtubeklipp med min sång Lilla Svarta du, en hyllningssång till koltrasten. Hennes debutroman gav mig mersmak, och nu har jag också läst hennes andra roman Sonat till Miriam.

I romanen får läsaren följa Adam Anker, som hastigt mist sin dotter Miriam. Adam är musiker och dottern har växt upp ensam med honom i Nya Zeeland. Men Adam är uppvuxen i Sverige, men med en mamma som har ett ursprung i Polen. Genom dotterns död och hennes sista ord, som uppmanar honom att göra något annorlunda av sin dag, beger sig huvudpersonen till Krakow för att söka sitt ursprung.

Det här är också en roman som är som gjord för mig. Linda skriver om sorg, kärlek och hur svårt livet kan vara. Men i hennes texter finns hela tiden ett ljus, trots alla svårigheter. Texten bygger också på en spänning för läsaren, som ett pussel som man långsamt får en bit i taget. Till slut sitter läsaren med den kompletta bilden. Jag fällde en tår, kanske inte något alla gör som läser den här romanen, men jag gjorde det. I de sista självande sidorna.

Sedan fanns ju koltrasten även i denna bok. Nu ser jag ännu mer framemot att läsa Lindas nyligen utkomna roman I skymningen sjunger koltrasten. Jag står i bibliotekets kö, men det är ganska många före mig.

Monika

Ja, är det någon som vill lyssna till min sång om koltrasten så finns den här:

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar