Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

söndag 12 oktober 2014

Nu vill jag sjunga dig milda sånger av Linda Olsson


I våras gjorde jag en inspelning av min hyllningssång till koltrasten. Samma dag som jag la den på youtube fick jag en väldigt positiv kommentar av Linda Olsson. Sången och bildspelet hade nått henne i Auckland, Nya Zeeland och hon satt och skrev på sin nya roman I skymningen sjunger koltrasten. Givetvis blev jag glad över att min sång kunde nå så långt bort.

Jag blev också nyfiken på Lindas romaner och på Stora Bokbytardagen hittade jag hennes debutroman nu vill jag sjunga dig milda sånger.

Romanen handlar om den unga författaren Veronica, som kommer till ett ensligt hus i Dalarna. I huset bredvid bor den gamla kvinnan Astrid. En enstöring som lever med mörka familjehemligheter. Mellan dessa båda uppstår en förtrolig vänskap och i ett långsamt tempo får läsaren ta del av de båda kvinnornas historia.

Det här är verkligen en helt underbar bok som först utgavs på engelska, men så småningom översattes och utkom på författarens modersmål. Med ett målande språk som inger känslan av naturens växlingar och berättande om sorg, men också stor kärlek, ger Linda Olsson mig en stor upplevelse. Det har varit lite si och så med mitt skönlitterära läsande under sommaren, men här fick jag en bok som gick rakt in i mitt hjärta.

Jag är så glad att Linda uppmärksammade min koltrastsång, för det ledde mig till hennes böcker. Jag är nu mycket nyfiken på hennes andra romaner och givetvis kommer jag att läsa I skymningen sjunger koltrasten, som utkom nu i september.

Monika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar