Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

lördag 18 oktober 2014

Krasse - en slingrande överlevare


Jag tog några bilder på min krasseplanta. När jag tittade på närbilden såg jag att det satt en liten insekt mitt i blomman. Den märkte jag inte när jag fotade.

Hösten sveper in i trädgården och bit för bit plockar jag bort och skär ner växter. Ett arbete som kommer att pågå några veckor. Sedan kan jag säga god natt till trädgården och låta den sova över vintern. I dag har jag burit in mina trädgårdsmöbler, för bara en vecka sedan var det sommarväder och det blev en härlig fikastund, med ljumna vindar och blå himmel. Men, hösten fanns ju där då också, den syntes i gulnade blad och blommor som lever på sina sista skälvande stunder.

Men krassen växer och frodas. Tänk att en enda planta kan växa sig så stor! På bilden syns framsidan av min vägg, men plantan är lika stor på baksidan. Krassen sparar jag, den får fortsätta att växa så länge det går. Så länge det inte blir kallare nätter och frost, då kommer plantan att fortsätta sitt klättertåg.
 
Monika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar