Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

tisdag 1 maj 2012

Valborg igår - Första maj idag




Igår firade jag Valborgsmässoafton så som jag brukar göra. Med ”brukar” menar jag så som jag gjort de senaste tolv åren. Fast när jag tänker efter (och minnet är kort!) så har jag inte firat på detta sätt på tre år. För två år sedan var jag i Uppsala och förra året var det en teaterföreställning, som Ulf producerade, som hade lyckan att spela just den kvällen.
Nu är jag tillbaka i den gamla traditionen. Valborgsmässoafton i Rydöbruk.
Hos mina goda vänner i deras röda trävilla från början av förra seklet. En gång i tiden kallades huset för disponentvillan och gränsen mellan Halland och Småland går rakt genom köket.
Kvällen avslutas med vårsång av lilla kören och vårtal vid den stora Knystahallstenen.  En gigantisk jättesten som blivit kvarglömd av inlandsisen. Därefter tänds majbålet och ett litet minifyrverkeri gnistrar upp himlens kupol.

Idag är det solidaritetens, medmänsklighetens och drömmen om ett annat samhälles dag.
Ett samhälle är inte starkare än sin svagaste länk. Den delen av länken måste vi alla hålla i. Den brister så lätt om vi tycker att länken skall klara sig själv. Om vi andas ut och tänker att: vilken tur att jag inte sitter i den svagaste länken. Vilken tur att jag är en duktig människa som inte blir sjuk och inte blir arbetslös, vilken tur att jag inte är flykting från krig, terror och svält.
Vilken tur att jag är en så duktig människa att jag ser till att inte hamna på samhällets nedersta trappsteg.

Idag är det just den dagen när kanske visionerna om en äldreomsorg, som inte bygger på girighet utan på solidaritet med de svagaste, börjar ta form.

Kanske.



Monika

3 kommentarer:

  1. visst är det så mera solidaritet av alla och envar, alla kan göra ngt, man skall inte förvänta sig att "samhället" gör allt för en.
    Livet ger och tar och utan nära och kära blir det lätt kallt och kargt. Fin beskrivning av 1 maj fiandet. Gunvi

    SvaraRadera
  2. Jag har (konstigt nog) aldrig firat valborgsmässoafton, men när jag packar ihop och flyttar till Sverige ska nog slå till med ett litet majbål :)

    SvaraRadera