Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

måndag 21 maj 2012

Pojken i randig pyjamas av John Boyne


För några år sedan såg jag filmen Pojken i randig pyjamas, nu har jag läst boken av författaren John Boyne. På omslaget av boken står det att det inte är så lätt att beskriva handlingen. Det är mycket bättre att du som läsare inte vet i förväg vad den handlar om.

Nu berättar jag ändå lite om handlingen.
Handlingen berättas av Bruno som är nio år och växer upp i Berlin under kriget. En dag får han flytta från sitt vackra hus till en avlägsen plats i Polen. ”Furien” har stora planer för hans pappa och Bruno upptäcker snart att det finns ett stort stängsel intill deras hus och därinnanför finns människor som alla har på sig randiga pyjamas. En dag börjar han prata med en pojke som heter Shmuel. Han är också nio år men väldigt mager och hans huvud är rakat.

Den här boken är skriven för åldern 9-12 år, men boken går utmärkt att läsas av äldre. Den fungerar också bra för tonåringar. Vi får följa Brunos betraktande av det fasansfulla som händer och jag tycker därför att det är ett nytt sätt att beskriva förintelsen och förföljandet av judar.

Läs den och se filmen. De är båda två mästerverk, var för sig.

Monika

5 kommentarer:

  1. Åh, den är så himla bra :D

    SvaraRadera
  2. Vi har både boken och filmen men har inte varken läst eller sett dem ännu. De ligger på listan.

    SvaraRadera
  3. Jag har inte läst boken men sett filmen. DEN var kanonbra!!
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Intressant med ett så annorlunda perpektiv.

    SvaraRadera
  5. Tyckte väldigt mycket om boken och tror att jag fick större behållning av filmen, eftersom jag läst boken först!
    Kram Kim

    SvaraRadera