Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

onsdag 2 maj 2012

Sand - En romantrilogi om Tore Gudmarsson - av Albert Olsson



I oktober var jag och gjorde en föreläsning för Albert Olssonsällskapet. Jag berättade om bronsålder och fantasin runt mina böcker om fry. Som tack för mitt besök fick jag romantrilogin om Tore Gudmarsson. Romanen om landbonden från Haverdal, som kämpar mot sandstormar, plundrare, prästerskap och den danska adeln i Halmstad. Böckerna har dramatiserats och spelats av Brockhusengänget under många år i Hålan vid Annies gård utanför Halmstad. Brockhusengänget är en del av Albert Olssonsällskapet. I år kommer teatergänget att spela ”Trampa inte på min tröskel” som också bygger på en bok av författaren. Premiär den 3 augusti. Här kan du läsa mer omteaterföreställningen.
Nu har jag läst Sand, som är första delen i trilogin. Albert Olsson gjorde en grundlig historisk forskning innan han skrev böckerna. Boken handlar om Tore Gudmarsson som är en orädd motståndare till orättvisor och förtryck. Han kämpar inte bara mot sanden som viner in från stranden och begraver allt. Både hus och åkrar. Han kämpar också mot de andra bönderna i bygden och mot de höga herrarna som är både danska och svenska. Detta utspelar sig under den tiden när Halland blir en del av Sverige.
Det här är verkligen en mycket underhållande och spännande roman, trots att den har många år på nacken. Den utkom första gången 1940 och det går att läsa in den tidens händelser i boken. Albert Olsson var klart påverkad av Tysklands framfart och de försök till motstånd som fanns både i Sverige och runt om i Europa.
Nyutgåvan som jag fick finns att köpa i bokhandlare i Halmstad. Jag tror också att det fortfarande går att låna boken på bibliotek runt om i Sverige, fast de får kanske då gå ner och gräva i magasinet.



Monika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar