Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

måndag 14 maj 2012

Årsstämma i Sveriges Författarförbund


Under fredagen och lördagen har jag varit i Stockholm och besökt Sveriges Författarförbunds årsstämma. Jag tog flyget, från Halmstad till huvudstaden, tidigt på fredagsmorgonen. Usch ja, gillar inte att flyga, så när jag satt i vänthallen svor jag för mig själv att aldrig mer göra om detta misstag. När jag säkert och utan några incidenter landat på Bromma tyckte jag att det här kan jag nog göra om fler gånger. Men sådan är jag varje gång. När jag väl är nere på jorden igen så har jag redan glömt mina invändningar.
Årsmötesförhandlingarna var på Polstjärnan på Sveavägen. Det blev ett lååångt möte med sluten omröstning på ledamöterna i styrelsen. Ny ordförande efter avgående Mats Söderlund blev Gunnar Ardelius. Han är författare och översättare. Skriver för ungdomar och vuxna, översätter främst från norska. Han är också ordförande i Biblioteksrådet. Det skall bli spännande att se vad han lyckas åstadkomma med förbundet.
Efter årsmötet checkade jag in i min lilla båthytt. Nu var inte mitt hotellrum en båthytt, men det kändes som en båthytt. Liten och fönsterlös. Känslan blev alltså ”båthytt”. Sjunde våningen och ständig natt!

På lördagen var jag på Författarnas hus och möte med nya medlemmar i förbundet. Författarförbundet äger ett mycket vackert hus på Drottninggatan. Det var väldigt trevligt att se lokalerna samt att träffa personalen som arbetar på kansliet.

Nöjd och glad tog jag, på söndagen, TÅGET hem till Halmstad. Nöjd efter trevliga dagar och nöjd med att inte flyga.

Tyvärr inga bilder. Kameran låg kvar hemma. Synd, för jag såg mängder med roliga saker som jag kunde fotat. Lånar istället en bild från Författarförbundets webbsida. En bild av Författarnas hus på Drottninggatan. Bilden är fotad från den underbara innergården.


Monika

6 kommentarer:

  1. synd, jag gillar att flyga... Intressant helg.

    SvaraRadera
  2. Oj..vilken helg!
    Synd att du glömde kameran hemma.
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Till skillnad från dig så gillar jag att flyga....gillar känslan av att vara på väg långt bort..

    SvaraRadera
  4. Jag tycker också att det är helt OK att flyga, men jag vet att många upplever det som obehagligt. Kanske bristen på kontroll? Att sova i en "båthytt" däremot, det skulle jag tycka var läskigt. (Ps. tänk att lilla jag "känner" en riktig författare...)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men Cathrin, jag är ju faktiskt en helt vanlig människa:)

      Radera
  5. Jag gillar inte hellre att flyga.Ändå har jag gjort det många gånger men bara en gång till Florida. ALDRIG mer så långt även om jag skulle vilja åka till Thailand. Men där går gränsen på vad jag utsätter mig för i ett flygplan. Nej jag stannar helst kvar på marken. Borta bra men hemma bäst.Kram/Anita

    SvaraRadera