Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

onsdag 26 maj 2010

Vem av mumintrollen är du lik?

Eva Swedenmarks värld tipsade om en kul quiz genom Barnens Bokklubb. Vilken figur i Muminböckerna är du mest lik?
Jag provade att svara på de 7 frågorna och upptäckte att jag var mest lik Snusmumriken. Han är en av mina favoriter så jag blev ganska nöjd. Men är jag verkligen mest lik honom?
Jag är faktiskt lite förundrad över det!

Det kom mig att tänka på att jag för många år sedan skrev ett teatermanus på historian om Mumintrollens Jul. På den tiden (90-talet) så levde fortfarande Tove Jansson och jag fick tillåtelse av henne att skriva manuset. Det enda hon begärde i ersättning var att manuset skulle arkiveras hos henne.
Däremot hade hon släppt ifrån sig rättigheterna till bilderna av hennes figurer. Därför var det mycket noga med hur vi utformade dräkterna till mumintrollen och deras vänner. Vi fick fotografera och skicka in resultatet för godkännande. Ett Mumintroll på affischen kunde vi inte ha eftersom vi då hade fått betala dyra rättigheter.
Det blir det inga bilder till detta inlägg. (Det kan ju bli en dyr historia att låna bilderna!!)

Det blev emellertid en väldigt uppskattad föreställning. Biljetterna var slutsålda långt innan premiär.

2 kommentarer:

  1. Hej Monika,
    Jag gjorde testet och blev också Snusmumriken. Till vissa delar är jag nog lite lik honom, men jag har nog även inslag av Lilla My och Mumintrollet också. ;)
    /Jenny

    SvaraRadera
  2. Jag tror vi alla har lite av varje, mer eller mindre. Jag brukar säga till skådespelare när de säger att det är svårt att gestalta någon speciell karaktär, för de är inte så själva, att vi har alla små fragment av allt och det är bara att plocka fram den lilla burken med just den speciella känslan och försiktigt glänta lite på locket.

    SvaraRadera