Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

söndag 23 maj 2010

Rabarbersoppa


En dag med allehanda göromål. Trädgårdsarbete som bestått av att jag grävt upp en hel mängd med påskliljor. De får nu ligga och torka och sedan klipper jag av den vissna blasten och sparar lökarna.
Jag har också städat en liten lekstuga som numera används som trädgårdsskjul. Där förvarar jag ute-möbler och under sommaren alla lökar som jag gräver upp. Den här lilla röda lekstugan byggde min pappa till sina barnbarn när de var små. Det äldsta barnbarnet tyckte att morfar skulle bygga en helikopter istället så därför fick stugan heta "helikopterhuset". I början hade den t.o.m. roderblad på taket. I fantasin kunde man se hur huset lyfte och flög i väg.
Nu är den älskade morfar borta sedan fem år tillbaka, men huset står kvar.

I kväll har Ulf kokat rabarbersoppa med kanelstång. En gammal god maträtt, som han har trevliga minnen av från somrarna hos sin mormor.
Jag sitter på altanen och läser Kinesiska draken av Kim M Kimselius.

2 kommentarer:

  1. Ja, det finns mycket gott som går att göra med rabarber. En tacksam vän som återkommer varje år!

    SvaraRadera