Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

fredag 28 maj 2010

Världen, en plats som vi måste ta hand om.


L. har varit provläsare av mina manus sedan jag skrev den första boken, Solbarnet. Hon är en flicka som läser mycket och det har varit spännande att höra vad hon har för synpunkter på det jag skriver. Hennes positiva bemötande av mina böcker har gett mig stor glädje!

Nu går L. i 7:e klass och under våren fick jag ett meil från henne med en fråga om jag ville läsa ett manus som hon hade skrivit. Så klart svarade jag ja! Hon ville få lite synpunkter och kritik och det var med stor glädje och nyfikenhet som jag läste hennes ord.

Manuset handlar om "Världen, en plats som vi måste ta hand om".
Ett ämne som förmodligen inte så många ungdomar i 7:an skulle välja att skriva om. Men L. är en ovanlig flicka. En flicka som tänker och funderar mycket. En flicka som funderar och drar egna slutsatser.
Texten handlar om krig och miljöförstörelse. I texten finns både hennes egna påhittade historia om barn i krig men också ett berättande om både första och andra världskriget och hur det har påverkat människor. Ett mycket starkt berättande.

I efterordet skriver hon så här:
"Med den här boken vill jag att folk skall förstå vad krig gör. Det ödelägger och dödar. Är det inte orättvist att vissa människor har det jättebra medan andra svälter och inte har någonting? Vi alla människor måste hjälpas åt att hjälpa andra som behöver det. Kan man stoppa alla orättvisor? Det går nog inte men man kan åtminstone minska dem. Alla människor är lika mycket värda, alla har rätt till utbildning, mat, läkarvård o.s.v. Men alla får inte det. Majoriteten av världens befolkning har inte vad det har rätt till. Det är bara en liten del som har det. Alla kan vara dåliga eller bra människor, oavsett vilken religion man har. Man kan inte säga att den och den inte kan vara en dålig människa bara för att den har en viss religion. Alla kan vara dåliga, alla."

Texten är kloka ord från en mycket ung flicka. Bilden är en mycket gammal sol som går ned i havet.En kontrast som ändå har ett samband.
L. skall skicka sitt manus till förlag.
Jag hopppas verkligen att det blir utgivet!

4 kommentarer:

  1. Den tjejen håller jag tumarna för. Så ung och så kreativ. Vad härligt att höra.

    Hoppsan du har det bra och har skapligt vårväder, det verkar väl lite avslaget i hela landet just nu.
    Regn har vi sluppit så jag klagar inte. Nu kan det ju bara bli bättre.

    Må så gott och trevlig helg och Mors Dag

    Kram

    SvaraRadera
  2. Myzz, jag håller också tummarna!
    En trevlig helg och Mors Dag önskar jag dig också!

    SvaraRadera
  3. Låter som en mycket förståndig flicka. Underbar bild! Lova berätta hur det går för henne med boken? Kram Kim

    SvaraRadera
  4. Ja, Kim, hon är en mycket förståndig flicka!

    SvaraRadera