Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

lördag 22 maj 2010

Mammas födelsedag


I dag är det min lilla mammas födelsedag. Hon skulle fyllt 85 år om hon levt men det är snart 4 år sedan hon drog sitt sista andetag. Då fanns jag där hos henne och höll henne i handen.

För fem år sedan när hon fyllde 80 år var vi på Wallmans Salonger i Köpenhamn. Det var en mycket trevlig kväll och hon uppskattade verkligen att bli firad. Hon fick resa sig upp och vinka till alla glada gäster i publiken och hon sa att hon kände sig som en drottning. Det var ändå en svår dag för henne. Det var första gången hon firade sin födelsedag utan min pappa. Han hade bara varit borta i en månad och vi ville försöka göra hennes födelsedag till en glad och lycklig dag ändå.
Det blev det. Inte kunde jag då ana att ett år senare fick jag mata henne. Det var hennes sista födelsedag. En liten tid senare lämnade hon detta livet och återvände till den evighet som inramar den korta tiden som kallas för livet.

4 kommentarer:

  1. Hej! Vilken vacker kvinna på fotot. Min svärmor skulle idag fyllt 95 år.Hon dog för nio år sedan.Jag hoppas du haft en bra pingstafton och får en skön pingstdag. Kram/anita

    SvaraRadera
  2. Kvinnan är min mamma när hon var 18 år!
    Trevlig pingstdag till dig också!

    SvaraRadera
  3. Hej Monika
    Så vacker din mamma är på fotot och så lik dig!
    Kram Kim

    SvaraRadera
  4. Monika, så kärleksfullt skrivet och samtidigt så väldigt sorgligt.

    SvaraRadera