Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

onsdag 5 januari 2011

SMS från Soppero




Skönt med aftnar som inte har några krav. I dag är det Trettondagsafton, en klassisk titel på en pjäs av en känd engelsk författare. Min kväll kommer att gå i läsandets och musikens tecken.
I november träffade jag författaren Ann-Helén Laestadius och blev väldigt nyfiken på hennes böcker. Nu har jag läst hennes debutroman som är en ungdomsbok och heter SMS från Soppero. Boken handlar om 13-åriga Agnes som lär sig samiska i smyg. Agnes bor i Stockholm men har en mamma som är uppväxt i samebyn Soppero. Agnes har aldrig fått lära sig samiska för hennes pappa är svensk och hennes mamma pratar alltid bara svenska. När Agnes börjar SMS:a med en samisk kille från Soppero börjar intresset vakna för hennes bakgrund. Hon får en längtan efter att lära sig språket. Långsamt börjar hon förstå varför hennes mamma lämnade allt det samiska och inte vill prata om sin uppväxt.
Den här boken är bara underbar att läsa. Den innehåller så mycket kärlek och värme att jag nästan blir tårögd. Den är en ungdomsbok men går alldeles utmärkt att läsas av en äldre tant. Oavsett om jag är same eller svensk så kan jag sätta mig in i den problematik som det måste uppstå när man lämnar sitt historiska ursprung och försöker leva som om det aldrig har hänt. Är det inte så för oss alla? Vi har alla en historia gömd och glömd.

Önskar alla en trevlig sista julhelg!

1 kommentar:

  1. Den ska jag ge mina döttrar - och sedan "låna"!
    Känner igen mig lite, men inte samiskan utan tornedalsfinska - meänkieli...

    SvaraRadera