Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

onsdag 12 januari 2011

Isporten - Väktaren & Stenarna





När jag var på Sago- och Fantasyhelgen på Historiska Museet i Stockholm i december träffade jag en mycket trevlig författare som heter Jonna Berggren.
Jonna skriver barn- och ungdomsböcker och jag blev väldigt nyfiken på hennes böcker. Nu har jag läst Isporten – Väktaren & Stenarna som är första delen i hennes bokserie om Johanna och Mads.
Böckerna utspelar sig på en liten ort som heter Frillesås men också i en parallell värld där magi och mystik är en självklarhet.
Johanna har alltid vetat att hon inte är som alla andra och när Mads börjar i hennes skola upptäcker de snart att de har ett band som sträcker sig bortom tid och rum och in i en värld de aldrig anat fanns. De möter den mystiska hunden Maya och de möter Väktaren av Isporten.
Det här är en väldigt spännande bok om två barn som visar sig härstamma från det mystiska Isfolket. I mötet med deras vän Ingvar som är klassmorfar på skolan förs de in i en sagovärld som är både spännande och skrämmande.
Den här boken tror jag är väldigt lämplig för barn som har kommit en bit i sitt läsande. Andra delen heter Trolldräparen och tredje delen heter Striden i Isstaden.

Monika

*****

2 kommentarer:

  1. Roligt att du tyckte om boken, det gjorde jag också. Har läst tvåan och trean ligger på nattduksbordet tillsammans med dina böcker. Ser fram emot att läsa dem alla. Kram Kim

    SvaraRadera
  2. Hej! Barn och ungdomsböcker är också bra. Jag minns alla kittyböckerna som både jag och min dotter läste. Min syster har skrivit en barnbok som heter Mormor flyttar in. Det är ganska länge sedan nu så jag tror jag ska plocka fram den och läsa den igen. den var till barn mellan 7-9 år. ha det bra.Kram/Anita
    PS.jag har bytat till blogg.se nu.

    SvaraRadera