Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

onsdag 26 januari 2011

Kokgropar på Papaua Nya Guinea




I går var jag på en mycket spännande foto- och filmförevisning hos ett trevligt par som är läsare av mina böcker. De ville visa och berätta om sin resa till Papaua/Nya Guinea och deras möte med ursprungsbefolkningen.
De hade levt bland människor i olika byar och upplevt både rituell offerhandling med djur och tillagning i kokgropar. De förstod att det kunde vara av stort intresse för mig att se hur dessa människor lever sina liv. Så som de gjort i tusentals år. Kanske så länge att det till och med var innan det fanns människor här i den kalla Norden.
Att laga mat i kokgrop var mycket vanligt under bronsålder och det har jag beskrivit i mina böcker om Fry. Stora stenar värms upp och flyttas med hjälp av långa pinnar till en grop. Tillsammans med mycket gröna blad, sötpotatis och majs fylls sedan gropen igen och blir som en liten kulle med halm som ligger där likt ett stort paket som är inslaget. Efter några timmar är maten klar.
Spännande för oss som lever våra liv vid den elektriska spisen. Vardagsmat för människor i Papauas urskog.

Monika

*****

5 kommentarer:

  1. Så intressant! Jag minns Sten Bergmans böcker om Papua Nya Guinea (för länge, länge sedan)- och jag slukade ett tag allt jag kunde komma över om det här landet. Under många år brevväxlade jag också med en kvinna på ön New Britain (hon bodde precis invid en vulkan... (en mycket aktiv sådan).

    SvaraRadera
  2. Lasse Berg har skrivit en del böcker också om Papaua Nya Guinea. (som jag inte läst!) Men det kanske jag skall göra nu. I hans bok som heter Gryning över Kalahari har jag för mig att han reflekterar en del även om Papaua Nya Guinea. Den handlar ju annars mycket om Great Rifth Walley i Afrika och människans mycket tidiga ursprung.

    SvaraRadera