Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

onsdag 9 januari 2013

Mitt liv som pingvin av Katarina Mazetti


Jag gillar Katarina Mazetti. Jag har läst några böcker av henne tidigare och under julen läste jag en julnovell som var publicerad i min lokaltidning.
Min första bok som jag läst klart 2013 blev Katarinas bok Mitt liv som pingvin.

Romanen handlar om en kryssning i Antarktis. Med på denna resa är många turister och många omaka par. Historian berättas genom Tomas, en deprimerad och skild familjefar, Wilma, som är en härlig optimist men bär på en mörk hemlighet och Alba en pensionerad äventyrerska. Genom dessa tre passagerare (och genom några andra som mer passerar i periferin) får läsaren historian berättad. Genom isen och kylan går M/S Orlovsky till Antarktis och under några veckor utspelar sig vänskap, kärlek och mordiska tankar. Vi får också möta sjöelefanter, pingviner i olika varianter och en mängd andra djur.

Det här är en härlig, tänkvärd och humoristisk roman. Jag gillade verkligen årets första bok.

 
Monika

1 kommentar:

  1. Mannen bredvid vill till Arktis, närmare bestämt Spetsbergen innan isen är ett minne blått....

    SvaraRadera