Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

fredag 4 januari 2013

Johnny var en ung soldat av Dalton Trumbo


Jag har under hösten arbetat med en monologkurs som snart skall göra ett framträdande med sina olika monologer. Alla monologerna är små delar ur olika romaner. En av romanerna heter Johnny var en ung soldat och är skriven av Dalton Trumbo. Som monolog blir det bara ungefär en sida av den 230 sidor långa boken.

Jag hade inte läst hela boken innan så därför tog jag den med mig hem över julhelgen. Johnny var en ung soldat blev den sista boken som jag läste klart under 2012. Kanske en av de bästa också.
Romanen är en klassiker som utkom redan 1939 och är förmodligen en av de bästa krigsromanerna som någonsin är skrivna. Den handlar om den amerikanske soldaten Johnny som är tjugo år och som skadas mycket svårt i första världskrigets slutskede. Det är den unge Johnnys tankar och minnen som möter läsaren.

Den här boken borde alla läsa. Den är ett stort manifest mot allt vad krig heter. Mot det meningslösa i att döda och lemlästa människor. Alltid är det de som bestämmer om krig som sitter långt borta och låter andra människor offra sina liv. De vanliga människorna vill bara leva sitt liv ifred.

Boken blev film 1971 och då var det författaren själv som regisserade. Det går att berätta mycket om Dalton Trumbo så här finns en länk tillwikipedia. Han är nog mer känd som manusförfattare till filmer som Exodus, Spartacus och Papillon.

Romanen verkar inte finnas i svensk översättning till försäljning längre (däremot som pocket på engelska), men jag lånade den på biblioteket som hade den i svensk översättning.
 
 

Bok och roman har också inspirerat Metallicas musik och musikvideo.

Monika

2 kommentarer:

  1. Tack för boktipset, den ska jag låna. Hoppas din jul och nyår varit bra!

    SvaraRadera
  2. kÄNDE IGEN NAMNET, MEN DET MÅSTE VARA FRÅN FILMERNA. hAR INTE SETT DEM MEN HÄNGER MED LITE ÄNDÅ.

    tACK FÖR DIN KOMMENTAR. jO DET VAR NOG SAMMA FYRVERKERI HÄR OCKSÅ, JA INTE SAMMA MEN LIKA MYCKET. mEN DET ÄR INTE PRECIS DÄR JAG BOR UTAN UTSIKTEN SOM GÖR DET.

    gOD FORTSÄTTNING PÅ NYA ÅRET OCH HOPPAS SLUTET PÅ FÖRRA VAR BRA.

    Förlåt capslock, den gör mig galen, rycker bort den snart.

    Kram

    SvaraRadera