Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

fredag 26 oktober 2012

Lilla Öra - text till en bild av Pia Johansson


Förra helgen var jag på Höststorm med Barnboksnätet. En skapande och skrivande helg.

Vi gjorde många fantasifulla och nyttiga skrivövningar. Dessutom skapade vi mat tillsammans och berättade historier. I min förra blogg berättadejag om helgen.
En av texterna jag skrev ingick i en övning där vi fick använda olika bilder.
Bilderna var illustrerade av Pia Johansson som också är medlem i Barnboksnätet.
Vi hade 15 minuter på oss att göra en text till bilden.

Det här är min text som jag kallat för ”Lilla Öra”. Bilden som jag använt syns längst upp i bloggen.

Lilla Öra har alltid varit nyfiken.
Så länge han kan minnas har han älskat att utforska världen omkring sig.
Tyst har han lyssnat till fåglarnas sång och vindens sus träden.
Han har lutat örat till marken och fått ta del av smådjurens sagor.
Längtansfullt har han sett hur vildgässen flugit mot andra länder.
I Lilla Öras värld kan allting hända.
Stenens viskande saga blir till ett äventyr.
Trädandarnas sånger flyter mjukt in i hans huvuds vindlingar.
De små fötterna gömmer han under sin långa kappa av fantasi.
Kappan är färgsprakande och sagomättad.”

 
Tack Pia Johansson för din underbara bild som startade så mycket fantasi.

 
Monika

2 kommentarer:

  1. Vad givande detta verkar. Vi kreativa själar behöver påfyllnad emellanåt. Vill också nämna att det var mycket trevligt att träffa dig Monika i samband med bokmässan. Allt gott! Kram/Elisabeth

    SvaraRadera
  2. Vilken fin text och en hel liten berättelse om Lilla Örat.
    Verkligen bra

    Hoppas du har en fin start på den nya veckan

    Kram

    SvaraRadera