Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

onsdag 8 september 2010

Bronsålder och fantasi - en historisk saga



Dagarna går snabbt. Tänk att vi redan är en bra bit in i september. Fortfarande är det mer sommarlikt, åtminstone här på västkusten. Kvällarna blir däremot mörkare och när jag cyklade hem från "Öppen scen" på Stadsbiblioteket i går kväll så var det nästan så mörkt att cykellampan behövde sättas på. Det är den trista betydelsen av hösten, men annars tycker jag att hösten är en fin tid.
På tisdag den 14/9 har du, som är i närheten, av Halmstad möjlighet att lyssna på mig när jag håller föredraget: Bronsålder och fantasi - en historisk saga, på Café Bastaskär i det undersköna Grötvik. Den lilla konst- och kulturbyggnaden ligger precis intill havet med en vidunderlig utsikt över Laholmsbukten. I föredraget berättar jag om bronsålder och visar lite bilder samt berättar om mina böcker och vad som inspirerat mig i det Halländska landskapet, när jag skrivit böckerna. Varvat med berättande och bilder så sjunger jag några sånger som jag komponerat. Sångerna är besjälade av bronsålder och jag har försökt att tänka mig in i hur musik från den tiden kunde låta. Jag använder stenar och rytminstrument som förstärkning till sjungandet. I vanliga fall brukar jag akompanjera mig med gitarr men den här gången får den stanna hemma. Jag tycker inte gitarren hör hemma i bronsålder.

2 kommentarer:

  1. Hej! Nej gitarren passar inte till bronsålder. Det har du rätt i. Men du sjunger så bra att du klarar dig utan. Jag hoppas du får många som kommer dit. Ha det bra.Kram/Anita

    SvaraRadera