Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

lördag 2 april 2016

80° från varmvattnet av Karin Alfredsson


Jag har länge varit nyfiken på böcker av Karin Alfredsson och nu har jag läst 80° från varmvattnet, den första delen, som utkom 2006, i en serie som kallas för spänningsromaner.

Boken utspelar sig i flera olika delar av världen. Huvudpersonen Ellen Elg är svensk läkare som läsaren följer från Stockholm till Zambia i Afrika. Hon reser officiellt som forskare, men dolt har hon
ett hemligt uppdrag. Parallellt med historian om den svenska läkaren finns också en slags bikt, från Florida i USA, berättad av någon som kallar sig Melissa. Läsaren följer också barnmorskan Beauty och hennes svåra arbete och liv. 80° från varmvattnet startar med en dramatisk förlossning och en 14-årig flicka som förblöder i ett dike.

Trots det dramatiska inledningskapitlet tar det ett bra tag innan jag lyckas få upp "dörren" i boken. Varje kapitel byter till nya människor och miljöer och jag har svårt att riktigt få tag i karaktärerna och berättelsen. Men jag är en envis läsare, som sällan ger upp, och efter hand dras jag in i denna väldigt berörande bok som på ett avskalat sätt beskriver kvinnors utsatthet och förtryck, och visst blir boken också spännande! Sista halvan har jag svårt att lägga ifrån mig. Det finns dolda hemligheter och ett hot som bit för bit närmar sig. Jag känner verkligen hur huvudkaraktären går mot en katastrof och vill ropa till henne att hon måste se upp, akta sig, kanske rent av resa hem till Sverige igen.
Det här är både en spännande roman och ett viktigt berättande om kvinnors utsatthet. Jag ser framemot att läsa andra delen i serien om Ellen Elg, Kvinnorna på 10:e våningen.


Monika

80° från varmvattnet hos Adlibris
80° från varmvattnet hos Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar