Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

lördag 23 april 2016

Kaspars skatt av Ann-Mari Tormalm

Eftersom jag är författare har jag också många författarkollegor. Ann-Mari Tormalm har jag lärt känna via Bokmässan i Göteborg. Vi träffades där för några år sedan. Nu har jag läst hennes barnbok Kaspars skatt.

Kapitelboken handlar om fyra barn som under ett påsklov hamnar i den tyska staden Ansbach i närheten av Nürnberg. Staden är känd för sin historia om Kaspar Hauser, en pojke som hittades på gatan, hungrig och övergiven. Pojken var smutsig och han kunde inte tala, men i ett brev som han hade på sig stod berättat att han hette Kaspar Hauser och var sexton år. En läkare tog hand om honom och snabbt lärde sig pojken både att tala, läsa och skriva, men historien slutar olyckligt för en kväll blir Kaspar knivstucken och dör. De fyra barnen besöker Kaspars museum och efter hand rullas en klurig deckargåta upp.

Jag gillar att läsa barn och ungdomsböcker, även om de inte är riktade till mig. Den här berättelsen är både lärorik och spännande.  Jag älskar det där när barnen blir lämnade ensamma och kan ströva fritt omkring i staden och hur de snokar och klurar efter den skatt som det påstås att Kaspar lämnade efter sig. Inte minst blir det spännande eftersom de under påsklovsveckan bor i ett hus som har anknytning till Kaspars liv. Boken är för åldersgruppen 9-12 år, men jag kan tänka mig att även duktiga läsare kan ha glädje av den i tidigare ålder.


Monika

Kaspars skatt hos Adlibris
Kaspars skatt hos Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar