Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

söndag 18 mars 2012

Sara Beischer fick Hallands författarsällskaps stipendium


I går var jag på möte med Hallands författarsällskap. En trevlig sammanslutning av författare som då och då möts inom Hallands gränser.
Denna gång var mötet på Stadsbiblioteket i Halmstad. På dagordningen stod utdelande av stipendium till Sara Beischer som skrivit debutboken ”Jag skall egentligen inte jobba här”. Den bygger på hennes egna erfarenheter av att arbeta inom äldrevården. Romanen släpptes strax före nyår och har rönt stor uppmärksamhet runt om i Sverige. Äldrevårdsskandalerna runt Carema har fått fart på debatten om detta viktiga ämne.
Sara Beischer bor i Halmstad och får välförtjänt utmärkelsen från författarsällskapet.
Under mötet berättade hon om sitt skrivande och all uppmärksamhet som hon fått sedan boken släpptes. Efter lite frågor och diskussion blev det sedan fika i bibliotekets kafé.
Utdelningen gjordes av vår eminente ordförande Roland Andreasson.
På bilden syns förutom Sara också författarna Mymmel Blomberg och Annika Bengtsson. Tillsammans fick vi en trevlig pratstund över en kopp fika.
Sara var givetvis glad över att hon fick utmärkelsen och det förstår jag så väl. Jag kommer ihåg hur häpen och lycklig jag blev när jag själv fick stipendiet hösten 2010. Ingen hade meddelat mig innan att jag var stipendiaten och när utdelningen genomfördes blev jag nästan stum.
Glad och förvånad är nog det minsta man kan säga.

Monika

4 kommentarer:

  1. har inte hunnit med hennes bok ännu

    SvaraRadera
  2. Det låter som en mysig tillställning! :)
    Hoppas du har haft en trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Najs - helg:))

    Häftigt när du själv blev stipendiat!

    SvaraRadera
  4. Min jobbarkompis har läst den boken. Och tyckte att den var jättebra.
    Jag måste också läsa den. Den är som lite extra intressant då man jobbar själv inom vården.
    Kram!

    SvaraRadera