Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

lördag 2 oktober 2010

Förkyld - läser böcker




Förkyld blir man.
Hur man än försöker undvika de små eländiga virusen som far omkring i luften så får man räkna med att det blir några snoriga dagar per år.
Nu är det en sådan helg och jag är jättenöjd med att den här förkylningen uppstod efter Bokmässan och inte innan. Det hade varit en mycket eländig författare som tagit emot sina besökare på mässan, om jag hade känt mig så här under förra helgen.
I dag sveper jag in mig i en pläd och dricker massor med varmt te. Glad för att jag inte måste göra något. Läsa böcker går för det mesta bra när man är förkyld och för några ögonblick så glömmer jag nästan bort att jag känner mig så eländig.
Min käre Ulf har det värre. Han har två premiärer och mycket att göra denna helgen så han får snora sig iväg trots en eländig förkylning. (Jo, vi har ju lyckats att bli förkylda bägge två!).
Det enda jag gjort idag är att vara ute en liten stund i trädgården och ta bort mina tomatplantor. Plockade en skål som blev full med gröna tomater som nog kommer att mogna så småningom. Några vindruvsklasar plockade jag också. Äntligen lyser de blå bären och är mogna att äta. Men det är sent. Minst en månad senare än de brukar.
Nu kryper jag ihop i pläden igen och smuttar på mitt lingonte.

7 kommentarer:

  1. Efter en bokmässa blir jag nästan alltid sjuk, det är något med den torra luften. Att vara lagom förkyld så man måste svepa in sig och dricka te men ändå orkar läsa är inte så dumt!

    SvaraRadera
  2. Ja, jag tror att jag är så där lagom förkyld. Inte superdålig men tillräckligt dålig för att tillåta mig att bara vara lat.

    SvaraRadera
  3. Svar:
    Åh, jag älskar också "I taket lyser stjärnorna". Jag kulle kunna läsa den hur många gånger som helst, tror jag. Dock läser min tioåriga lillasyster den just nu... lite väl tidigt?
    Hoppas du tycker om "Ursäkta..." också!

    /Vanja

    SvaraRadera
  4. Så du drabbades också av Bokmässeförkylningen Monika! Kanske är det ett sätt för kroppen att få rejäl vila efter de intensiva dagarna på bokmässan? Jag hade oturen att vara som sjukast när jag hade som mest att göra, köra till Götene och föreläsa i två dagar och sedan köra hem. Men nu hämnas kroppen på mig och benen är små darriga geléklumpar... Förkylningen har mig i sitt grepp! Krya på dig! Kram Kim

    SvaraRadera
  5. Kim, stackare! De är jobbigt att vara så förkyld och ha ett uppdrag och resa som måste göras. Dessutom så snart inpå den ansträngande Bokmässan. Nu får du vila dig och ta det lite lugnt!

    SvaraRadera
  6. Låter ändå som en rätt behaglig sjuktillvaro - böcker och lingonte. Och vilka fantastiska vindruvor! Hoppas de smakade gott.

    SvaraRadera
  7. lite kiwifrukt och ingefärste hjälper

    SvaraRadera