Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

fredag 29 oktober 2010

Utrensning av Sofi Oksanen



Så mycket lovord har uttalats över denna roman men jag måste ändå lägga några ytterligare på den stora högen.
Utrensning av Sofi Oksanen är verkligen en fantastisk roman.
Detta möte mellan två kvinnor. Den yngre och den äldre. I ett Estland som är söndertrasat av diktatur och förtryck. Deras gemensamma historia och deras historier var för sig är oehörda att läsa. Det finns mitt i de förfärliga händelserna ett driv i berättandet som gör att man som läsare måste fortsätta att läsa. Med ett språk som går rakt in i hjärtat och själen.
Två kvinnor som förnedrade och söndertrampade ändå reser sig och går vidare.
Jag är stum av beundran för denna författare.
Hon var verkligen värd Nordiska rådets litteraturpris 2010.
Tyvärr dröjde det nästan till 2010 var slut innan jag läste romanen men den kommer att finnas kvar hos mig länge.

7 kommentarer:

  1. Jag har inte läst den än. Men blir bara mer sugen efter att ha läst dina ord Monika.

    SvaraRadera
  2. Hej Monika! Nu har jag början till en egen blogg... hoppas jag kan få ihop den på något sätt. Utrensningen av Sofie Oskanen är slut nu. Mycke bra bok!Stackars alla som har haft så svårt liv...

    SvaraRadera
  3. Jag hörde den lovordas av en av deltagarna på min kurs idag, en 70-årig kvinna som kunde inte förstå hur en så pass ung kvinna som Oskanen kunde skriva så. Jag måste nog läsa den jag också snart!

    SvaraRadera
  4. Inga, kul att höra om din blog. Jag skall besöka dig.
    Annika, läs boken. Jag håller med kvinnan på din kurs. det är förvånande att en så ung kvinna kan skriva på detta sätt.

    SvaraRadera
  5. Det verkar som jag måste besöka nätbokhandeln.

    SvaraRadera
  6. Tack! ja, så är det just nu, hoppas kunna ta bort taggtråden så fort som möjligt, helst före jul.

    SvaraRadera
  7. Hej! Jag läser ju som sagt inte så mycket. Men igår beställde jag Varför gråter inte Emma. Den handlar om de två barnen som blev mördade i Arboga.Ha en bra kväll. kram/Anita

    SvaraRadera