Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

torsdag 21 juni 2012

En minnenas film


Önskade glad midsommar igår och tänkte inte skrivit något inlägg idag, men kunde inte låta bli. Jag blev så otroligt glad när jag var en av vinnarna i en novelltävling. Novellen ”En minnenas film” publicerades i Hallandsposten och Hallands Nyheters sommarbilaga, som låg i min brevlåda nu på morgonen. Vi är tre vinnare och det kommer ut tre sommartidningar under de närmaste månaderna. De övriga vinnarna var Elisabeth Larsson och Tania Bengtsson och jag säger ett stort grattis till de båda. Det skall bli spännande att läsa deras noveller.  Min novell fanns alltså med i första bilagan.

Så måste jag också berätta juryns motivering för den gjorde mig extra glad:

Monika Häägg skildrar levande och ömsint en strand och tid hon känner väl. En minnenas film rymmer nostalgi, vänskap och svek, författaren låter Göran ångra somliga livsval. Går skadorna att reparera? Kanske. I allra sista minuten gör Göran resan från Lund till Halmstad och novellen vibrerar”

 Till dessa ord och min text har det också gjorts en fin illustration av Ulf Hansson.

Jag tog ett foto av uppslaget i tidningen. Novellen finns inte på nätet, men så småningom kommer jag att publicera den här på bloggen. Nu låter jag den stå för sig själv i Hallandsposten.


Nu önskar jag, för andra gången, alla en glad och fin midsommar!


Monika

7 kommentarer:

  1. Grattis! Nu blir jag nyfiken men jag får ge mig till tåls tills du lägger upp novellen här. Jag tycker det är lite speciellt med noveller. De är ju avsevärt kortare än en roman fast ändå en berättelse i sig som ska fånga och intressera i sin korthet. Gillar att läsa noveller.

    Glad midsommar!

    SvaraRadera
  2. JÄTTEGRATTIS!
    Glad midsommar!

    SvaraRadera
  3. Grattis! Vad roligt för dig och vilken fin motivering :)

    SvaraRadera
  4. Vad roligt! Grattis!
    Ha en riktigt härlig midsommar!

    SvaraRadera
  5. Men vad roligt. Ett STOOT grattis!
    Ha nu en riktigt fin midsommar,.
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Grattis! Vad roligt! Hoppas vi får läsa den här också :-)

    SvaraRadera