Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

tisdag 8 mars 2011

Låt de gamla drömmarna dö




”Mitt liv började när jag var tretton år. Kan jag säga nu. Som vuxna skapar vi ju vår barndom. Riktar ljuset mot de där händelserna som gjorde att vi blev som vi blev och glömmer bort de andra.”

Så säger John Ajvide Lindqvist i sin senaste bok: Låt de gamla drömmarna dö. En samling av olika texter som han skrivit under en lång tid. I samlingen finns allt från noveller, sketcher och kåserier till recensioner och Sommarpratare i radion 2006.
Jag har läst alla hans tidigare utkomna böcker så det var inte så konstigt att jag också var väldigt intresserad av att läsa den här samlingen av texter. Inte minst novellen som är en avslutning och en ”hur gick det sedan” för Låt den rätte komma in.
Det finns några guldkorn i den här samlingen och några texter som jag helt enkelt hoppade över. Inte för att de är dåliga men för att de inte kändes så intressanta för mig. Jag läste den från pärm till pärm, men det går utmärkt att låta denna bok ligga och då och då ta fram den och läsa en liten bit. Som vanligt är herr Lindqvist en mästare på skräck.
Den är väl värd att läsas, inte bara för skräcken.

Läs fler boktips som jag skrivit om här.

Monika

*****

6 kommentarer:

  1. Det är ju fördelen med noveller o sammanställda texter att man kan läsa en lagom skvätt o sedan låta den ligga ett tag. "Pappersväggar" står i min bokhylla:-)

    SvaraRadera
  2. Jag har läst låt den rätte komma in.Det är inte min favoritgenre men jag måste erkänna att boken höll mig vaken väldigt länge om kvällarna.

    SvaraRadera
  3. Författarvisionären Ebba: noveller är ju sådana böcker som man egentligen vill behålla och ha i sin bokhylla. Ta fram då och då och läsa en liten historia.

    Bokstödet: Egentligen är inte det min favoritgenre heller men jag tycker att John Ajvide har mycket annat i sina böcker som tilltalar mig. Hade det bara varit skräck så tror jag det bara blivit en bok som jag läst.

    SvaraRadera
  4. Jag har nog läste 2 eller 3 böcker av honom och tycker att han är riktigt bra :) Kanske ska kolla in denna på biblioteket i stan!

    SvaraRadera
  5. Jaha..finns det en "fortsättning" på låt den rätta komma in?
    DEN vill jag också läsa.
    God morgon!

    SvaraRadera
  6. Trillingnöten: Det tycker jag du skall göra!

    Camilla: Fortsättningen som han kallar för "Låt de gamla drömmarna dö" har också fått ge titeln till novellsamlingen. Den är en liten förklaring eller tanke om hur det blev sedan.

    SvaraRadera